onsdag 2. november 2011

bilde kritikk på skolen idag

idag på skolen skulle vi ha med en 5 - 10 bilder vær, vi skulle vise de frem i klassen å Frank å Peder skulle gi ris og ros og karakter på bildene.
først kan jeg starte med å si at jeg var heelt sist til å bli kritisert, følte de første fikk mye mer tid, de andre elevene fikk si inspill osv. vi gikk en hel time på overtid på skolen idag, så var litt mer hast på slutten, det var litt synd, for følte de andre fikk mer beskrevet akkurat hva som var bra osv.. men men.. man lærer av å se på de andre å. karakterene som ble delt ut var fra 1 - 10. de dårligste som ble gitt ut idag var 4 ere å det beste var 8 ere.
kun 2 bilder som fikk 8 da, det var to bilder til samme fyr i klassen, å han er bare rå flink.
jeg gruet no veldig for dette, å var egentlig litt letta over at endel i klassen hadde gått når mine ble vist, siden det var nesten kl 22. hehe


dette var mitt første bilde.
å kritikken ble slik:
fint bilde, bra komposjonert, litt forstyrrende mønster osv på klærne, men varme spontane utrykk. kjedelig bakgrunn, skulle hatt noen linjer eller no lys der.
(men målet var jo helt sort bakgrunn da)
men han mente at mødrene sikkert hadde blitt kjempe fornøyde.
på en skala fra 1 - 10, fikk jeg 5 på dette


bilde 2, her begynte han med å si at dette var endel finere en et nesten likt vi hadde sett tidligere, det var stilig med månen, å vinkelen var fin. alt i alt for dette bilde: 5



bilde 3, dette var et ganske vanskelig bilde, vanskelighetsgraden er høy når det er mange i et bilde, jeg burde fått pappaen litt mer inn mot mammaen så familien dannet en trekant, jenta med briller skulle vært litt mer forrover med hode, men lille snuppa hadde en spennende fin måte å ha hendene på. igjen pirket han på bakgrunnen, kjedelig, (men igjen var målet å få sort bakgrunn) men blikkene til de var fine og det var klart å ellers fint komponert. karakter: 5


dette skrøyt han litt mer av, dette var vist veldig bra, lyset traff veldig fint på midten av bilde å lukkertiden var fin så vannet ble riktig slørete.
fint med alle de forskjellige linjene i bilde å stort sett bra. karakter 6,5



dette mente han ble for mye, for kraftige frukter, for mye farger å det skulle vært kroppet ned til bare litt av to av fruktene, men lys settingen var jo riktig, men komponeringen skulle vært anderledes å ikke så mye. dette fikk 4,5


dette sa Peder at han likte med en gang, det samme sa Frank, så det var jo veldig morro.
de likte utrykket, det var rolig, tenkende, de likte at det var lysnet rundt hode å slikt å at det var litt spill i bakgrunnen, de likte komposisjonen og redigeringen. karakter 6,5


dette sa Peder at han ikke likte no særlig. lyset kom for sterkt inn fra høyre, lyste opp det "styggeste" som er på et menneske, nemlig øre. så han tipset meg om å neste gang gå litt mer mot lyset å få barnet til å snu seg litt mer mot meg. den skinnfella hadde folk tatt bilde av i 75 år, så man burde prøve å finne noe nytt.. jeg elsker jo skinn fella da:D
men igjen, for kjedelig bakgrunn. (igjen var målet helt sort bakgrunn) men en søt og smilende gutt som var tegn på god kontakt mellom meg å han. karakter 4


dette likte han igjen sa han, men det var jo ting å pirke på her å. han likte det jeg hadde gjort med fargene. men han ville gjerne at hånda hadde vært mer strekt ut, nå ble fingrene så korte å pølsete i forhold til hva de kunne blitt. skulle ikke kuttet den andre hånden sånn midt på, enten litt opp eller litt ned. men likte blikket og posituren. karakter 5,5


dette bilde hadde stor vanskelighets grad. det var mange barn, å det måtte skje litt fort. så han likte bilde. det var en morsom oppstilling, de så lekne ut å det så ut som de hadde det morro. det ble litt for mye sort luft i midten av bilde, de skulle stått litt tettere.
men pga vanskelighets graden synes han det var et fint bilde å karakteren ble 6.5 - 7



fint bilde, artig med månen inn der. men noe rar lys dråpe som er kommer over halve bilde, inn fra høyre side. enten skulle den vært over hele eller ikke på noe. så litt over redigert ut. å så er det ikke skarpt. hadde bilde vært skarpt så hadde det vært et veldig fint bilde. med en høyere karakter. opp mot en 7 er. men pga uskarphet å den lyse "dråpen" fikk det karakter: 4

dette er kjempe lærerikt å spennende. å jeg er så gla jeg turte å vise noen av mine bilder, for dette lærer jeg jo masse av.
av totalt 100 poeng som INGEN hadde fått, så fikk jeg 53 poeng.
jeg kunne nok vært mer fornøyd ja, men er ikke totalt missfornøyd heller da.
det var ingen som fikk 9 ere eller 10 er. de hadde på alle 7 årene på skolen en gang gitt en 9 er på et bilde.
det ble kun delt ut 2 stk 8 ere idag. så vil si jeg landet kanskje ganske midt på treet.. men ja.. skummelt, nervepirrende, men morro å lærerikt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar